Přeskoč na obsah

Jan Stolín | Kresby

10. 3. – 4. 6. 2023 Místo konání Sál 1NP Výstava Kurátor Karel Srp

Výstava navazuje na umělecký počin Index 2 bratrů Stolínových. Některá z děl, která budou představena v Oblastní galerii Liberec, byla prezentována již v roce 2021 na úspěšné výstavě v pražské Galerii Pecka pod kurátorským vedením Karla Srpa. Vernisáž se bude konat po komentované prohlídce k výstavě Index 2 ve čtvrtek 9. března od 17:00 hod.

Jan Stolín se souběžně s trojrozměrnými objekty a světelnými instalacemi, zastoupenými v poslední době na jeho samostatných výstavách v Galerii Středočeského kraje (2021), ve Sboru kněze Ambrože v Hradci Králové (2022) a v Městské galerii v Plzni (2022), zabývá pastelovými kresbami. Po delší odmlce se vrátil k technice, jíž se věnoval během studia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Soustavně ji rozvinul v několika posledních letech v obsáhlém souboru, představujícím svébytnou součást jeho nynější práce.

Obdobně jako v prostorových realizacích mu východisko poskytly základní geometrické obrazce. Ocitaly se uprostřed plochy, pronikaly do ní ze stran, nakláněly se a vylamovaly, staly se nositeli dramatického dění. Do jejich zdánlivě neměnné, ustálené podoby vstupoval pohyb. Stolín je zbavil gravitace, vymaňoval z neprodyšného uzavření, otevíral jejich vnitřní prostor i rozvolňoval jejich pevné hrany, osvobozoval je z navyklého předurčení. Nadal je osobitou senzibilitou, ukázal, že pod jejich povrchem tkví emotivní vrstvy, že jimi probíhá vnitřní život. Temné obdélníky, kruhy a pětiúhelníky se mu staly zdrojem úvah nad jsoucím a pomíjivým. Znázornil je v přechodném stavu, kdy svou podobu nabývají a ztrácejí, kdy se utvářejí. Jsou i nejsou samy sebou. Důrazně se odrážejí od prázdné plochy, vůči níž se vymezují, která je plnohodnotnou, aktivní součástí kresby, nikoli jen trpným pozadím. Stávají se geometrizovanými těly, z nichž každé má vlastní pneuma. Jejich domnělou věčnou stálost prostupuje prchavé psychické hnutí.

V křehkém, často jen nepatrném rozmlžení ostrého obrysu se úzce stýká spacialita a temporalita, oddělené, protichůdné stavy, jejichž křížení zviditelňuje autorovu meditaci o smyslu světa, ocitající se na pomezí tesknoty a melancholie. Spojení tvaru a jeho okolí, uskutečněné uvolněnou hranou, mizející v okolním prostoru jako dým, jenž příležitostně čas od času vychází z nitra Stolínových objektů, přibližuje napětí, vyvolané úsilím vyvázat se z předem dané karteziánské soustavy zobecněných souřadnic.

Pastely jsou zdrojem ojedinělé individualizace, lomu, vyvolávajícího fyzické stavy štěpení a vzbuzujícího širokou škálu zvukových dojmů od jemného praskotu po skřípavý rachot. Proniká jimi neslyšitelná hudba sfér, dostávající někdy podobu jasu, rozšiřujícího se uvnitř jednolitého, monochromního černého pole jako horizontální štěrbina, či naopak je půlí svůdný obzor. Ačkoli Stolín pastely neoznačuje, každý z nich by mohl mít svůj vlastní název, své jméno. Lze k nim přistupovat jako k živoucím bytostem, znázorněným v určitém období jejich růstu. Představují polohy rodícího se i zanikajícího světa. Záleží na úhlu pohledu, jaký k nim zaujmeme.          

Tento web používá soubory cookie.
Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli, nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb.
Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše