![variable size, carved acrylic resin, site-specific installation, loan from the author](https://www.ogl.cz/media/cache/scheme_crop/rc/HGjOWQA2/attachments/images/PageImageScheme/Nomads_02 (1).jpg)
![HANNA RÅST (FI), Nomádi, 2022 variabilní velikost, vyřezávaná akrylová pryskyřice, site-specific instalace, zápůjčka autorky](https://www.ogl.cz/media/cache/scheme_crop/rc/fFUa2RGI/attachments/images/PageImageScheme/Nomads_03 (1).jpg)
![HANNA RÅST (FI), Nomádi, 2022 variabilní velikost, vyřezávaná akrylová pryskyřice, site-specific instalace, zápůjčka autorky](https://www.ogl.cz/media/cache/scheme_crop/rc/nqVvXy5R/attachments/images/PageImageScheme/Rast-Nomads_04 (1).jpg)
HANNA RÅST (FI), Nomádi, 2022
variabilní velikost, vyřezávaná akrylová pryskyřice, site-specific instalace, zápůjčka autorky
Finská umělkyně Hanna Råst dlouhodobě zkoumá proces, jak vnímáme čas a jakou úlohu v tom hraje naše paměť a fotografický záznam skutečnosti. Fascinuje jí práce s archivem na pozadí otevírání kontextu historie, času, archeologie, paměti a identity. Její vrstevnatá práce prověřuje postavení fotografie v rámci zobrazování vzpomínek v dnešní době přesycené obrazovým materiálem. Ohledáváním média fotografie mnohdy vystupuje z plochy fotografie do objemu formou objektů, na kterých jsou patrné stopy technicko-historického odkazu analogové fotografie. Klade si tak otázky: jak pozorujeme svět a jak si jej pamatujeme? Její série prací představuje reliéfní koláže založené na archivních materiálech z různých období. Tyto dokumenty, texty a obrázky jsou v jistém smyslu jako nomádi, migrují přes hranice, zabydlují se v médiích jednoho historického místa a času a poté se přesouvají do dalšího, zamotávají se do sebe a ztrácejí svůj původní kontext. Musíme vytvořit nové příběhy a interpretace, možná dokonce identity a historie ve větším měřítku.