Přeskoč na obsah

Václav Špála / Rapsodie v modrém Malby, kresby a grafiky ze sbírek Oblastní galerie Liberec

14. 5. – 30. 8. 2015 Místo konání 2NP Výstava

Rapsodie v modrém je název symfonické skladby George Gershwina, která byla poprvé uvedena v roce 1924. V tvorbě Václava Špály se modré období datuje do let 1927–1930, nicméně tato barva zůstala až do konce života heraldickým znamením jeho tvorby. Na výstavě, která je skromnou připomínkou 130. výročí narození jednoho z nejoblíbenějších českých moderních malířů, lze zhlédnout výběr autorových děl ze sbírek galerie doplněný o dva obrazy ze soukromého majetku.

Námětem modrého období jsou převážně říční krajiny malované v Orlických horách, jižních Čechách a na Sázavě. Je pravděpodobné, že impulzem pro dominantní používání ultramarínu a pruské modré byl umělcův pobyt na jihu Francie v roce 1926. V obrazech z tohoto období se projevuje malířská plnost a názorová vyhraněnost. Po roce 1930 se do obrazů opět dostávají harmonické akordy červené a bílé, avšak modrá zůstala výrazným prvkem, kterým malíř vnášel do obrazů „potřebnou svěžest, prostorovost a dynamiku“.  

Oblastní galerie Liberec spravuje konvolut 32 děl Václava Špály (10 obrazů, 19 kreseb a 3 grafiky). Výrazný modročervený dvojzvuk se u malíře objevil poprvé v roce 1911 a tuto barevnost si podržel i v době, kdy bylo moderní malovat v kubistických hnědích a šedích. K intenzivním tónům modré a červené později přibyla i smaragdově zelená. Václav Špála nebyl typem intelektuálního malíře (přestože periodicky publikoval teoretické statě o soudobém moderním umění), celý život se jeho tvorba nesla na mocné vlně vitalismu. Sám přiznává, jak jej znova a znova inspiruje letní krajina, dílem česká, dílem středomořská, květiny ve váze či zátiší s ovocem a jak barvu prožívá citem a spojuje se vzpomínkou a hudebností. Snad to bylo umělcovo křehké zdraví, které jej naučilo vážit a oceňovat to nejdůležitější – život sám. Nikdy v jeho díle nezazněly tóny dekadence a nikdy také nesklouzl k popisnosti.

Dílo Václava Špály do dnešních dnů oslovuje lineární a barevnou rytmizací, lehkostí tvarů, expresivním rukopisem i jasnou a hravou tonalitou. Díky propojení dvou protichůdných světů – světa francouzské moderny a světa českého venkova, kubismu a lidového umění – vznikl osobitý projev, který je unikátní nejenom v českém kontextu. Emblematickým obrazem výstavy je obraz Vltava u Červenépocházející z roku 1927, který představuje krajinu před bouří, plnou dynamického napětí. Velmi zajímavým dílem je fauvistický Autoportrét se zeleným pozadím z roku 1904 ze soukromého majetku, který byl naposledy vystaven na souborné výstavě Václava Špály v roce 1947. Výstava okrajově připomene i díla vzniklá v Sobotce, kam se rodina Václava Špály přestěhovala v roce 1904. 

Tento web používá soubory cookie.
Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli, nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb.
Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše