Přeskoč na obsah
2. 9. 2021
Tisková zpráva

PESTRÝ PODZIM V LIBERECKÉ GALERII

Hned třemi výstavami zahajuje letošní podzimní sezónu Oblastní galerie Liberec. Na počátku září 2021 se otevírají dvě prezentace současného výtvarného umění, přinášející silnou ženskou výpověď o dnešním světě. O přínosu české architektury 70. let 20. století ve světovém kontextu pak vypovídá výstava, připravená pouze ve virtuálním prostoru.

Výtvarnice střední generace z takřka protilehlých koutů Evropy, Dorota Sadovská
a Alannah Robins, představují v rámci projektu Spiritualita dvě odlišná pojetí duchovních aspektů v umění. Pokud slovenská tvůrkyně přichází s vnímáním spirituality skrze tělesnost, pak irsko-švédská výtvarnice citlivě vnímá a osobitým způsobem zhodnocuje přírodní struktury a jako součást výtvarných děl je staví je do nového a nezvyklého kontextu, v němž vyniká jejich svébytná estetická hodnota. Obě se setkaly zásluhou kurátorky Lenky Sýkorové a vystavovaná díla vytvořily přímo pro konkrétní prostor unikátní budovy libereckých Lázní.

Projekt Intervence #28: Alma Lily Rayner / Návod na přežití má výrazné mimoumělecké přesahy. Zrodil se v loňském roce v Ostravě v rámci Ceny Jindřicha Chalupeckého 2020 a je zaměřen na vytváření podpůrné platformy pro lidi se zkušeností
s různými formami útlaku. Není to klasická jednorázová výstava, ale pokračování aktivity, která byla původně spojena s ostravskou galerií Plato a jistě bude pokračovat
i v následujících letech. Původem izraelská umělkyně a aktivistka žijící v Praze propojuje výtvarné umění, mluvené slovo a digitální média, aby zprostředkovala účastníkům prožitky těch, kteří se ve většinové společnosti pro svou jinakost mohou cítit jako oběti. Kurátorkou, která připravila tento projekt, vznikající v široké kolektivní spolupráci, je Karina Kottová.

Pandemie Covid-19 přinesla praktickou zkušenost s některými inovacemi, například s novým uplatněním muzeí a galerií ve virtuálním prostoru. Toho nyní využívá OGL v rámci projektu Ósaka 1970: Křižovatka československé a světové architektury. Historik a teoretik architektury Ondřej Hojda v jeho rámci „rekonstruoval“ celosvětově nesmírně vlivnou světovou výstavu Expo Ósaka 1970 a československý podíl na ní. Forma online výstavy umožňuje oslovit široké publikum. V tomto případě je dvojnásob záslužná i proto, že ósackému pavilónu se v českém prostředí nedostalo zdaleka takového ohlasu, jakého se dočkaly československé pavilóny na světových výstavách v Bruselu 1958 a Montrealu 1967. Pro formování moderního světa přitom mělo Expo Ósaka 1970 význam minimálně srovnatelný s předchozími světovými výstavami.

 

Pro letošní podzim dále galerie připravuje výpravně a tematicky náročnou výstavu Obrazy zášti, která vzniká ve spolupráci s Akademií věd České republiky a kontemplativní prezentaci děl libereckého rodáka Zdeňka Trse.

Tento web používá soubory cookie.
Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli, nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb.
Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše