Přeskoč na obsah
24. 6. 2021
Tisková zpráva

OBLASTNÍ GALERII LIBEREC ZAPLNILA DÍLA FRANTIŠKA KAVÁNA. INTERVENCÍ #26 POKRAČUJE PŘEHLÍDKA FINALISTŮ CENY JINDŘICHA CHALUPECKÉHO

V roce 2021 si připomínáme 155. výročí narození a 80. výročí úmrtí Františka Kavána. Oblastní galerie Liberec ve spolupráci se Správou Krkonošského národního parku připravila soubornou výstavu Kavánova díla, nazvanou podle jednoho z nejoceňovanějších umělcových děl „Podmrak“. Přehlídka tvorby finalistů Cen Jindřicha Chalupeckého pokračuje Intervencí #26, při níž Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky představuje výstavu Technologie proutek. Obě výstavy začínají 25. června 2021.

Hlavní výstava letošní letní sezóny – František Kaván. Podmrak

Oblastní galerie Liberec 25. června 2021 zahajuje hlavní výstavu letošní letní sezóny František Kaván – Podmrak. „Rozsáhlá výstava v hlavním prostoru naší galerie ukáže Kavánovo dílo nejen ve značné šíři, ale do určité míry i v novém světle. Františka Kavána veřejnosti představujeme jako významného českého malíře – krajináře a také symbolistu a osobitého literáta-básníka,“ říká ředitel galerie Pavel Hlubuček.

Pro výstavu byla zapůjčena díla ze sbírek významných českých veřejných či privátních institucí, jako je Národní galerie v Praze, Správa Pražského hradu, Památník národního písemnictví či Galerie KODL. Rozsáhlou zápůjčku poskytla Správa KRNAP a její Krkonošské muzeum v Jilemnici, jehož součástí je Kavánova galerie. Další zápůjčky pocházejí od mnoha regionálních galerií či městských muzeí, dalších soukromých galerií i sběratelů. Celkem bude vystaveno přes sedmdesát obrazů a také Kavánovy biografické materiály, monografie atd.

Ředitel galerie Pavel Hlubuček k tomu dodává: „Vynikající Kavánova díla najdeme také ve fondech Oblastní galerie Liberec. Kaván je jedním z nejvýznamnějších českých krajinářů, kteří se na území dnešního Libereckého kraje narodili a zde působili. Ostatně byl to právě Kaván, který sem přivedl i další malíře – Otakara Lebedu, Bohuslava Dvořáka a další.“      

Unikátnost výstavy dále objasňuje autor výstavy Jan Luštinec: „Dílo Františka Kavána nás dodnes nepřestává vzrušovat. Díky novým akvizicím máme možnost nabídnout návštěvníkům znamenité obrazy, které dosud širší veřejnosti nebyly představeny,“ a pokračuje: „Výstava tak nabízí i díla, jež
z lidské paměti již vyprchala či byla vystavena jen zcela výjimečně. Vzácným pochopením pražské Galerie Kodl můžeme prezentovat symbolistní díla jako Klekání (1897), Babí léto (1898) či Sen o dobrém srdci (1897).  Ze soukromých sbírek zaujme určitě jedinečné monumentální plátno Když se Vítanov z mlhy probírá (kolem roku 1915) nebo drobné, leč kvalitní Krkonošské nebe (1892).
“          

Výstava nabídne též vhled do Kavánova básnického díla i osobité korespondence, která odráží jeho umělecký vývoj, životní osudy, kontakty a jeho mimořádné literární nadání, jež vyústilo v osobitou
a kvalitní básnickou činnost, v jednom případě i v pokus překladatelský. Do zvláštní kategorie patří pak „dotýkané“ předměty – Mistrova paleta a dřevěný korbel s Kavánovým monogramem původem
z hospody ve Vítanově.

Mimořádným zážitkem se jistě stane i vystavení slavné Kavánovy opony Kotel v Krkonoších (1895), vystavené dnes v Krkonošském muzeu v Jilemnici. Dílo bylo před třemi lety znovu restaurováno a po velmi úspěšném zásahu se potvrdilo, že se jedná o vynikající malbu špičkových kvalit. Obraz zde bude poprvé vystaven galerijním způsobem a doplněn mluveným komentářem, který dramatické a někdy
i trochu úsměvné osudy ojedinělého díla přiblíží.

Obrazy ve výstavě bude galerie průběžně obměňovat, takže návštěvníci se mohou vracet a vždy uvidí něco nového.

Lektorské centrum galerie připravilo koncept nesoucí název Variace malíře, školeného přírodou, složený z programu pro školní skupiny a pestrých akcí v rámci volnočasové nabídky galerie pro velmi široké spektrum návštěvníků.

Okruhy všech doprovodných akcí a programů jsou cíleně zaměřeny na výtvarné a literární propojení vycházející z Kavanovy celoživotní tvorby. Koncept zahrnuje edukační listy Já malíř aneb když krajina malíře zasáhne a Já básník aneb když slovo zasáhne, které budou k dispozici i ke stažení na webových stránkách a lze je využít i během návštěvy v mobilním telefonu. Během prázdninových měsíců se uskuteční čtyři pětidenní výtvarné ateliéry zakončené vernisáží na téma Na týden malířem pro děti od 6–14 let. Pro seniory je připravena speciální víkendová dílna s literárním workshopem Náladička ve spolupráci s galerijní knihovnou. Rodinám s dětmi galerie nabídne výtvarný workshop Slyšet tahy štětce, které budou realizovány v galerijním ateliéru, popřípadě v galerijní zahradě.

Informace o doprovodných akcích a komentovaných prohlídkách jsou průběžně zveřejňovány na webu ogl.cz a na sociálních sítích.

Výstava potrvá do 3. října 2021.

 

Intervence #26: Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky

Společnost Jindřicha Chalupeckého zároveň v prostorách Oblastní galerie Liberec otevírá svou Intervenci #26, tentokrát jde o prezentaci Pracovní skupiny pro výzkum mimosmyslové estetiky s názvem Technologie proutek.

Toto umělecké uskupení čtyři umělců, zastoupené umělci Janem Kolským a Matějem Pavlíkem, navazuje na projekt prezentovaný na výstavě Cena Jindřicha Chalupeckého 2020 v Ostravě. V Liberci opět představí svůj dokumentární film zabývající se tzv. parapsychologickými jevy, zde konkrétně proutkařením a hledáním geopatogenních zón. Tyto postupy byly a jsou často využívány ve vojenství, soukromých i státních institucích, přestože se ocitají za obecně přijímanou hranicí vědy. Umělci prozkoumávají archivní materiály, a dále s nimi pracují metodami umělecké praxe, jejich vizualizací
a interpretací tvoří fikční narativy. Na výstavě budou k vidění autorské fotografie a fotogramy vzniklé z archivních dokumentů vypovídajících o užívání psychotroniky a dalších postupů v československé vojenské minulosti. „Tato technika umělcům umožnila reprodukovat a kopírovat dobové dokumenty, doplňovat je a vrstvit,“ říká jedna z kurátorek výstavy Bára Ciprová a dodává: „Můžeme tak mluvit
o (re)konstrukci historie či jakési informační asambláži. Výstava Technologie proutek umožňuje vhled do mnoha fascinujících fenoménů a poukazuje na nezvyklé průsečíky minulosti se současností, ale
i vědy s uměním.

Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky byla založena v roce 2017. Jejími stávajícími členy jsou Jan Kolský, Vojtěch Märc, Matěj Pavlík a Peter Sit. Práce skupiny vychází z probíhajícího výzkumu československé parapsychologie a také z přesvědčení, že se umění může stát prostředkem sociálního poznání. Skupina ohledává meze vědy a umění a zkoumá jejich mnohdy ezoterický jazyk.  Vztahuje se k technologiím a magii, jejich souvislostem s uměním, jejich příležitostné nerozlišitelnosti a k různým podobám racionality, která se v nich uplatňuje.  Ověřuje, jak se mimosmyslovému vnímání vystavuje současné umění, pojímané coby součást odkouzleného a znovu se zakouzlujícího světa. Od výzkumu jevů jako telepatie či telekineze si slibuje tříbení pozornosti vůči nestandardním způsobům vytváření a přenosu informací i podivným postupům manipulace. Výstupy Pracovní skupiny byly prezentovány mimo jiné v Ateliéru Josefa Sudka v Praze v rámci Fotograf Festivalu, v galerii Kurzor
v Praze, v prostoru LOM v Bratislavě, na internetu nebo v lese v rámci programu Institutu úzkosti.

Výstava potrvá do 22. srpna 2021.

Tento web používá soubory cookie.
Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli, nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb.
Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše