Přeskoč na obsah

Ladislav Postupa Výběr z tvorby

5. 3. – 26. 4. 2015 Místo konání Sál 1NP Výstava Kurátor Zuzana Štěpanovičová

Ladislav Postupa byl několikrát zařazen mezi fotografy světového významu, jeho práce byla prezentována na mnoha skupinových i samostatných výstavách nejen v Čechách, ale i v zahraničí. Svými díly je zastoupen v předních českých i světových sbírkách. První souborná výstava tohoto autora v Oblastní galerii Liberec připomene nejdůležitější díla, která vznikla od šedesátých let 20. století až do současnosti.

Ladislav Postupa se narodil v roce 1929 v Náchodě, po absolvování Vyšší průmyslové školy stavební v Liberci pracoval jako projektant. První fotografie uveřejnil v roce 1959. V roce 1962 se spolupodílel na založení Studia výtvarné fotografie v Liberci. V tomto období se prezentoval tvorbou, která souzněla s oblibou strukturalismu v soudobém výtvarném umění, ale i se surrealismem a dadaismem. Zejména dadaistický přístup k tvorbě, používání „nalezených objektů“, vyjmutí věci z jejího obvyklého kontextu a její následné vložení do kontextu zcela nového a nečekaného přinesly Ladislavu Postupovi všeobecné uznání a zařadily jej mezi takové tvůrce, jako byla Emila Medková a Vilém Reichmann.

V 70. letech uplatňoval fotografii ve společenských interiérech s využitím svého patentu na povrchovou úpravu fotografií. (Patent umožňuje fotografický obraz ustálit na deskách s povrchovou konzervační a antireflexní úpravou. Fotografie tak může být využita jako nástěnný obraz.) Další realizovaný patent souvisel s aplikací fotografie v nábytkovém designu. Poté se Ladislav Postupa zabýval svéráznou kategorií fotografické grafiky, která zdůrazňovala grafické vyznění díla. V posledních desetiletích se opět vrátil k surrealismem ovlivněné tvorbě, v níž kombinuje několik záběrů do nových obrazů nebo vkládá izolovaným předmětům symbolický význam. Tento význam často nese existenciální podtext a zdůrazňuje filozofické zaměření díla, klíčem k jeho porozumění se stává stručný název. Zvláštní napětí mezi názvem a dílem, hledání znakovosti a shrnujícího vyjádření způsobuje, že se práce Ladislava Postupy stávají rozpoznatelné na první pohled.

„Proč jsou hodiny prasklé?“

„Protože je marné zastavit čas.“

Tento web používá soubory cookie.
Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli, nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb.
Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše